Gratis intake Log in

Snelheidsverlaging vanwege stikstof of voor verkeersveiligheid?

Vanaf maandag 16 maart 2020 is de maximumsnelheid op de autosnelwegen overdag verlaagd naar 100 km/h. In de avond en ’s nachts blijft de situatie ongewijzigd. De verlaging van de maximumsnelheid is een van de maatregelen die het kabinet neemt vanwege de stikstofcrisis. De coaches van Hello Mobility vertellen over de gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Het is bewezen dat een lagere snelheid tot minder (ernstige) ongevallen leidt. We hebben immers meer tijd om te reageren en de impact is bij een lagere snelheid minder groot. Maar gaat iedereen zich aan deze snelheid houden en zit elk mens met aandacht en focus achter het stuur?

Het gaat om de juiste voorlichting
Tom Rodenburg: “Bestuurders zijn hoge snelheden gewend. Het duurt maanden voordat bestuurders 100 km als normaal gaan ervaren. Tijdens deze overgangsperiode zijn er mensen die zich keurig aan de 100 km/h houden en anderen die door willen rijden. Dit komt doordat het in Nederland ontbreekt aan de juiste voorlichting en onderbouwing.” Bij een lagere snelheid neemt de verveling toe. Hierdoor zoeken bestuurders meer afleiding en stijgt het smartphonegebruik tijdens het rijden. “We verlagen de snelheid vanwege de stikstofcrisis. We hebben het helemaal niet over het verhogen van de verkeersveiligheid. Daardoor betwijfel ik of de verkeersveiligheid verbetert.” René Nobels: “Het gaat inderdaad om de juiste voorlichting waarop we ons gedrag aanpassen.”

Vergroten van kennis en onderbouwen met data
Mensen passen hun gedrag alleen aan nadat er iets gebeurt, zoals een ernstig ongeval, een forse boete of de juiste voorlichting. “Als we inzetten op het vergroten van kennis over verkeersveiligheid en dit onderbouwen met goede data uit de voertuigen, dan worden verkeershufters steeds minder geaccepteerd. In Noorwegen doen ze dit goed door voorlichting én handhaving. Hier staat te hard rijden gelijk aan een misdaad en is een bekeuring afhankelijk van inkomen.”, aldus Nobels. “In Oslo is in 2019 ‘slechts’ één verkeersdode gevallen. Deze man zat dronken achter het stuur. Niet één zwakke weggebruiker kwam om het leven. Je aan de snelheid houden en je mobiel niet gebruiken achter het stuur moeten net zo normaal worden als het niet meer binnen roken. Hier zou het Ministerie van Infrastructuur en Milieu veel meer in moeten investeren.”

Minder verkeersongevallen
Mede door de vele mensen die thuiszitten vanwege de coronacrisis is het aantal verkeersongevallen in de eerste week met zo’n 50% gedaald. Dit maakt de bewijslast van de snelheidsverlaging iets complexer. De voordelen van minder files, minder ongelukken en minder CO2 uitstoot zullen breed uitgemeten moeten worden

Meer weten?
Meer informatie over hoe Hello Mobility werkt leest u hier. En heeft u nog vragen? Dan zijn we slechts één telefoontje van u vandaan: 070 513 07 88.